ПДВ – 2016

Почнемо з того, що склад платників податку, об’єкт оподаткування та ставки ПДВ залишаються такі ж самі, як і в 2015 році. Але змін достатньо!

Пункт 43.4 ст. 43 гол. 1 розд. II ПК України доповнено нормою, згідно з якою у разі повернення надміру сплачених грошових зобов’язань з ПДВ, що такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника у СЕА ПДВ.Тобто, зайво сплачені зобов’язання з ПДВ, платник податків не має права направити на погашення податкового зобов’язання або податкового боргу за іншими податками.

Відтепер податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 ст. 201 (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов’язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту. У зв’язку зцим вилучено норму (абз.15 п. 201.10 ПК України) про те, що порушення порядку заповнення обов’язкових реквізитів податкової накладної не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту.

У разі допущення продавцем помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної, покупець має право додати до декларації за звітний період заяву зі скаргою на такого продавця. У свою чергу, протягом 15 календарних днів із дня надходження такої заяви зі скаргою контролюючий орган зобов’язаний провести документальну позапланову перевірку зазначеного продавця для з’ясування достовірності й повноти нарахування ним зобов’язань із податку за такою операцією.

Якщо податківці за результатами перевірки підтвердять помилку, то продавцю загрожують чи малі штрафи.

Отже, за допущені продавцем товарів/послуг помилки при заповненні обов’язкових реквізитів податкової накладної, передбачені п. 201.1 ст. 201 ПК України, виявлені контролюючим органом за результатами документальної позапланової виїзної перевірки, проведеної за заявою покупця до продавця застосовується штраф в розмірі 170 грн і зобов’язанням виправити такі помилки.

Невиконання після закінчення строку, встановленого п. 56.3 ст. 56 ПК України, узгодженого податкового повідомлення-рішення про виправлення платником податку-продавцем помилок в обов’язкових реквізитах податкової накладної тягне за собою накладення штрафу в розмірі:

• 10 % суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, ? у разі невиправлення помилок протягом 15 календарних днів;

• 20 % суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, ? у разі невиправлення помилок від 16 до 30 календарних днів;

• 30 % суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, ? у разі невиправлення помилок від 31 до 60 календарних днів;

• 40 % суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, ? у разі невиправлення помилок від 61 до 90 календарних днів;

• 50 % суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, ? у разі невиправлення помилок від 91 до 120 календарних днів;

• 60 % суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, ? у разі невиправлення помилок від 121 до 150 календарних днів;

• 70 % суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, ? у разі невиправлення помилок від 151 до 180 календарних днів;

• 100 % суми ПДВ, зазначеної в такій податковій накладній, ? у разі невиправлення помилок після спливу 181 календарного дня.

Виключено норму, згідно з якою постачальник товарів/послуг має право зменшити суму податкових зобов’язань за розрахунками коригувань лише після реєстрації їх в ЄРПН одержувачем.

Уточнено базу нарахування ПДВ у випадку поставки власної продукції,  послуг, які надаються самостійно – тепер договірна ціна на них порівнюватиметься не з їх собівартістю, а із звичайною ціною, яку слід визначати за правилами пп. 14.1.71 ПК України.

Формулу ліміту реєстрації податкової накладної та розрахунку коригування збільшено на новий показник ?Овердрафт, який буде перераховуватися податківцями щокварталу.

Зберігання спецрежиму з ПДВ для сільськогосподарських підприємствпередбачене лише на 2016 рік

У 2016 році вводяться перехідні умови застосування спеціального режиму оподаткування, а саме — розподіл нарахованого ПДВ в пропорціях яка залежить від операцій здійснюють сільськогосподарськими виробниками.

Згідно п. 209.2 ст. 209 ПК України позитивна різниця між сумою податкових зобов’язань звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту звітного (податкового) періоду, визначена за операціями з сільськогосподарськими товарами/послугами (крім операцій з зерновими і технічними культурами і операцій з продукцією тваринництва) підлягає перерахуванню:

• до державного бюджету — у розмірі 50 %;

• на спеціальні рахунки сільськогосподарських підприємств — у розмірі 50 %.

За операціями з зерновими і технічними культурами:

• до державного бюджету — у розмірі 85 %;

• на спеціальні рахунки сільськогосподарських підприємств — у розмірі 15 %.

За операціями з продукцією тваринництва:

• до державного бюджету — у розмірі 20 %;

• на спеціальні рахунки сільськогосподарських підприємств — у розмірі 80 %.

З метою застосування п. 209.2 і пп. 209.15.1 п. 209.15 ст. 209 ПК України :

• зернові культури — зернові культури товарних позицій 1001-1008 згідно з УКТ ЗЕД;

• технічні культури — технічні культури товарних позицій 1205 і 1206 згідно з УКТ ЗЕД;

• продукція тваринництва — продукція товарних позицій 0102 і 0401 згідно з УКТ ЗЕД.

З 01.02.2016 р. замість автоматичного відшкодування ПДВ тепер вводиться таке поняття як «внесення заяви про повернення суми бюджетного відшкодування платника податків до Реєстру заяв про повернення сум бюджетного відшкодування».

Отже, Центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову та митну політику, формує та веде:

а) Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які відповідають критеріям, визначеним п. 200.19 ст. 200;

б) Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування платникам податку, які не відповідають критеріям, визначеним п. 200.19 ст. 200.

Порядок визначення відповідності платника податку критеріям, зазначеним у п. 200.19 ст. 200 ПК України, затверджується центральним органом виконавчої влади, що формує державну фінансову політику.

Визначення відповідності платника податку зазначеним критеріям проводиться в автоматизованому режимі протягом 15 календарних днів після граничного терміну подачі звітності (п. 200.20 ст. 200 ПК України).

У разі невідповідності за висновком контролюючого органу платника податку визначеним п. 200.19 ст. 200 ПК України критеріям контролюючий орган зобов’язаний протягом 17 календарних днів після граничного терміну подачі звітності направити платнику податків рішення про таку невідповідність та надати детальні пояснення і розрахунки за критеріями, значення яких не дотримано. Відповідне рішення може бути оскаржене платником податку у встановленому порядку.

Якщо контролюючий орган у встановлений термін не надіслав платнику податків зазначене рішення, вважається, що такий платник відповідає критеріям, визначеним п. 200.19 ст. 200 ПК України.

Закон України від 24.12.2015 р. № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень до 2016 року»

По матеріалам: Консульт