Щодо реалізації пального
Продаж пального в ємностях до 2 л не вважається реалізацією пального – внесено зміни до визначення терміна «реалізація пального» (для цілей оподаткування акцизним податком), відповідно до яких реалізацією пального не вважаються операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 л (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками (абзац другий пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – Кодекс).
Таким чином, суб’єкти господарювання, які здійснюють реалізацію пального в споживчій тарі ємністю до 2 л (включно) (крім виробників такого пального), не є платниками акцизного податку з реалізації пального та на них не поширюються норми Кодексу щодо реєстрації як платників акцизного податку з реалізації пального, складання та реєстрації акцизних накладних, обов’язковості подання декларації акцизного податку.
Водночас підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу доповнено пунктом 201, відповідно до якого:
до осіб, які реалізують пальне в ємностях до 2 л, не застосовуються штрафні санкції за здійснення суб’єктами господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб’єктів платниками акцизного податку, передбачені п. 117.3 ст. 117 Кодексу, та штрафні санкції за порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в ЄРАН, передбачені ст. 1202 Кодексу;
зазначені штрафні санкції не застосовуються з дати виникнення зобов’язання щодо реєстрації суб’єкта господарювання платником акцизного
податку з реалізації пального або реєстрації акцизних накладних, розрахунків коригування.
Змінами, внесеними до п. 231.1 ст. 231 Кодексу, уточнено випадки, в яких акцизні накладні обов’язково складаються платниками податку на обсяги пального, зокрема:
використаного для власного споживання;
реалізованого та/або використаного для виробництва непідакцизної продукції на умовах, встановлених ст. 229 Кодексу, якою передбачено нульову ставку акцизного податку залежно від напрямів використання підакцизних товарів.
Також встановлено обов’язок виробника пального в споживчій тарі ємністю до 2 л (включно) складати акцизну накладну на обсяги такого пального.
Для пального, яке відвантажується на умовах, встановлених ст. 229 Кодексу:
акцизні накладні можуть бути виписані в межах ліміту квот, встановлених Кабінетом Міністрів України для отримувачів такого пального (п. 232.3 ст. 232 Кодексу);
у заявках на поповнення обсягу залишку пального сума акцизного податку не вказується, тобто для такого пального сума акцизного податку не є обов’язковим реквізитом такої заявки (пп. «з» пп. 232.4.1 п. 232.4 ст. 232 Кодексу) і, відповідно, не потребує попереднього перерахування сума цього податку до бюджету.
Роздрібний акцизний податок з пального скасовано – акцизний податок з роздрібного продажу пального (0,042 євро за 1 л, який сплачувався до місцевих бюджетів за місцезнаходженням АЗС та/або АГЗС) перенесено до основної ставки акцизного податку, що сплачується виробниками та імпортерами.
Із набуттям чинності такими змінами одночасно виключено норми, які стосуються порядку справляння акцизного податку з роздрібного продажу пального:
із визначення терміна «реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів» – положення щодо реалізації пального як фізичного його відпуску з автозаправної станції та/або автомобільної газозаправної станції незалежно від форми розрахунків (абзац третій пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу);
ставки акцизного податку з роздрібного продажу пального (друге речення пп. 215.3.10 п. 215.3 ст. 215 Кодексу);
дати виникнення податкових зобов’язань (у п. 216.9 ст. 216 Кодексу);
порядку розрахунку суми акцизного податку з реалізації пального суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі (абзац другий п. 217.3 ст. 217 Кодексу).
Водночас на суб’єктів господарювання роздрібної торгівлі, які здійснюють реалізацію пального та не є платниками акцизного податку з роздрібного продажу пального, продовжують поширюватися норми Кодексу щодо функціонування СЕАРП (крім тих, які реалізують тільки пальне у ємностях до 2 л). Такі суб’єкти господарювання не заповнюють розділ ІІ додатка 6 до декларації акцизного податку «Розрахунок суми акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів».
Слід звернути увагу, що зазначені норми поширюються лише на операції з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального, здійснені після 01.01.2017 р. За операції, здійснені в грудні 2016 року, суб’єкти господарювання зобов’язані:
подати декларацію акцизного податку за грудень 2016 року із заповненням розділу ІІ додатка 6 до цієї декларації;
сплатити до бюджету акцизний податок з обсягів реалізованого пального за ставкою 0,042 євро за 1 л такого пального протягом 10 календарних днів, що настають за зазначеним граничним терміном подання декларації.
Щодо ставок акцизного податку
Ставки акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (пп. 215.3.1 п. 215.3 ст. 215 Кодексу) збільшено:
на 12 %:
на вина кріплені, вермути – з 7,16 грн/л до 8,02 грн/л;
на вина ігристі та газовані – з 10,40 грн/л до 11,65 грн/л;
на пиво – з 2,48 грн/л до 2,78 грн/л;
на сидр і перрі (без додання спирту) — з 0,95 грн/л до 1,06 грн/л.;
на 20 %:
на лікеро-горілчану продукцію – з 105,80 грн до 126,96 грн за 1 л 100-відсоткового спирту;
на інші зброджені напої з доданням спирту – з 105,80 грн до 126,96 грн за 1 л 100-відсоткового спирту;
на спиртовмісні харчові продукти з вмістом спирту етилового більше 8,5 % об’ємних одиниць, зокрема на настоянки гіркі ароматичні – з 141,06 грн до 169,27 грн за 1л 100-відсоткового спирту.
Окремо виділено плодово-ягідні вина без додання спирту, тобто зброджені напої, одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше 8,5 % об’ємних одиниць (без додання спирту), на які встановлено ставки як на сидр і перрі (без додання спирту) – 1,06 грн/літр.
Ставки акцизного податку на слабоалкогольні напої (до 8,5 % об’ємних одиниць) приведено до єдиних ставок із лікеро-горілчаними виробами, тобто зменшено з 211,59 грн до 126,96 грн за 1 л 100-відсоткового спирту.
Ставки акцизного податку на сухі вина не змінено (0,01 грн/л).
Ставка акцизного податку на коньяки (п.1 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу) порівняно зі ставками, які діяли у 2016 році, збільшено на 18 % – з 89,94 грн до 105,80 грн за 1 л 100-відсоткового спирту.
Довідково. Відповідно до змін, внесених Законом України від 24 грудня 2015 року № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» до п.1 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, для спиртових дистилятів та спиртних напоїв, одержаних шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду (тобто коньяків), з 1 січня 2017 року застосовується ставка акцизного податку, визначена пп. 215.3.1 п. 215.3 ст. 215 Кодексу, яка у 2016 році складала 105,80 грн за 1 л 100-відсоткового спирту.
Специфічні ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну (пп. 215.3.2 п. 215.3 ст. 215 Кодексу) збільшено на 40 %:
на тютюнові вироби – з 318,26 грн до 445,56 грн за 1 000 шт.;
на тютюнову сировину, тютюнові відходи, тютюн та замінники тютюну – з 399,84 грн до 559,78 грн за 1 кг (нетто).
Мінімальне акцизне податкове зобов’язання зі сплати акцизного податку з сигарет з фільтром та без фільтра, цигарок (пп. 215.3.3 п. 215.3 ст. 215 Кодексу) також збільшено на 40 % – з 425,75 грн до 596,05 грн за 1 000 штук.
Адвалорну ставку акцизного податку на сигарети з фільтром та без фільтра, цигарки залишено без змін – на рівні 12 %.
З метою компенсації скасування акцизного податку з роздрібного продажу пального та приведення оподаткування дизельного пального до єдиної ставки акцизного податку ставки акцизного податку на пальне (пп. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Кодексу) збільшилися:
на біодизель та його суміші – з 97 євро до 106 євро за 1 000 л;
на бензини (легкі та середні дистиляти) – з 171,50 євро до 213,50 євро за 1 000 л;
на паливо моторне альтернативне – з 120 євро до 162 євро за 1 000 л;
на дизельне пальне (важкі дистиляти (газойлі)) – з 95/125,50 євро до 139,50 євро за 1 000 л;
на паливо рідке (мазут) – з 97,00 євро до 139,50 євро за 1 000 л;
на скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази – з 31,00 євро до 52,00 євро за 1 000 літрів.
Оскільки частина вуглеводнів ациклічних насичених (а саме бутан та ізобутан) використовується як сировина для виробництва скрапленого газу, який є підакцизним товаром, бутан та ізобутан у Митному кодексі України виділено за окремими кодами УКТ ЗЕД, і у Кодексі встановлено окремі ставки, а саме:
для вуглеводнів ациклічних насичених (крім бутану та ізобутану) ставки збільшено з 171,50 євро до 213,50 євро за 1 000 л);
для бутану та ізобутану ставки зменшено з 171,50 євро до 52,00 євро за 1 000 літрів.
З 01.01.2017 діють нові ставки акцизного податку на пальне, алкогольні напої, що не маркуються марками акцизного податку (до 8,5 % об’ємних одиниць), коньяки, тютюн і тютюнові вироби, а з 01.03.2017 почнуть діяти нові ставки акцизного податку на алкогольні напої, що підлягають маркуванню марками акцизного податку.
Щодо інших норм
Для визначення бази оподаткування акцизним податком для тютюну, замінників тютюну, тютюнової сировини та тютюнових відходів Кодекс доповнено новою нормою щодо ваги нетто, що вважається вагою товару (продукції) без урахування ваги будь-якої тари чи упаковки. У разі якщо складовими частинами (елементами) підакцизного товару (продукції) є сукупно підакцизні товари (продукції) та інші види продукції, для цілей оподаткування акцизним податком врахуванню підлягає лише вага тих складових частин (елементів), які належать до підакцизних товарів (продукції) (пп. 215.3.2 п. 215.3 ст. 215 Кодексу).
Розширено перелік нафтопродуктів, які використовуються як сировина для нафтохімічної промисловості (для виробництва етилену) та можуть ввозитися на митну територію України без сплати акцизного податку (з оформленням податкового векселя на суму акцизного податку), за рахунок скрапленого газу, бутану та ізобутану, а також деяких видів важких дистилятів (п. 229.3 ст. 229 Кодексу).
Термін застосування норми п. 230.1 ст. 230 Кодексу щодо обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками перенесено на 01.01.2018 р. (п. 12 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
До 31.12.2029 р. включно запроваджено обмеження місячного обсягу (в четвертому кварталі кожного року) продажу марок акцизного податку підприємству — виробнику або імпортеру тютюнових виробів продавцем марок акцизного податку, який не може перевищувати 115 % середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів цим підприємством – виробником або імпортером за попередні три календарні місяці. Зазначене поширюється лише на підприємства, які провадять діяльність із виробництва та/або імпорту тютюнових виробів більше 12 місяців та обсяг придбання марок акцизного податку якими протягом поточного місяця перевищує 1 млн штук (п. 16 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу).
Перелік операцій з підакцизними товарами, які звільняються від оподаткування, доповнено операціями з (пп. 213.3.13 п. 213 ст. 213 Кодексу):
ввезення на митну територію України неферментованої (непереробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами, які здійснюють реалізацію ферментованої (переробленої) тютюнової сировини виробникам тютюнових виробів або її експорт;
реалізації ферментованої (переробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами виробникам тютюнових виробів;
реалізації тютюнової сировини тютюново-ферментаційним заводам особами, які виробляють тютюнову сировину на митній території України.
Водночас змінами, внесеними до п. 221.5 ст. 221 Кодексу, передбачено відповідальність за порушення зазначених норм у вигляді штрафу у розмірі 200 % вартості реалізованої тютюнової сировини, який справляється із осіб, що здійснили реалізацію тютюнової сировини суб’єктам господарювання, які не є виробниками тютюнових виробів та/або тютюново-ферментаційними заводами. При цьому реалізована таким чином сировина підлягає конфіскації та знищенню.
З 01.01.2017 р. суми акцизного податку виробниками тютюнових виробів сплачуються до бюджету не при придбанні марок акцизного податку як було раніше, а протягом п’яти робочих днів після отримання марок акцизного податку з доплатою (у разі потреби) на день подання податкової декларації. При цьому якщо зазначений строк припадає на день наступного бюджетного року, сума акцизного податку сплачується виробниками тютюнових виробів до закінчення бюджетного року, в якому отримані марки (абзац другий пп. 222.1.2 п. 222.1 ст. 222 Кодексу).
Якщо виробники не сплатили суми акцизного податку протягом п’яти робочих днів після отримання марок акцизного податку, марки за наступними заявками-розрахунками цих виробників не видаються до дня, в якому здійснено в повному обсязі сплату акцизного податку та штрафних санкцій, розрахованих відповідно до п. 126.2 ст. 126 Кодексу (абзац третій пп. 222.1.2 п. 222.1 ст. 222 Кодексу).
До Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» внесено норму, відповідно до якої режим попереднього програмування РРО доповнено кодом товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД (п. 11 ст. 3 цього Закону). Режимом попереднього програмування зобов’язані користуватись суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг), при проведенні розрахункових операцій через РРО.
Таким чином, при реалізації пального в розрахункових документах, що підтверджують виконання розрахункових операцій, будуть відображені коди УКТ ЗЕД реалізованого пального.
Крім того, звертаємо увагу, що в 2017 р. 23,06 % акцизного податку з виробленого в Україні і ввезеного на митну територію України пального та 26,75 % акцизного податку з вироблених в Україні та ввезених на митну територію України транспортних засобів встановлено як джерела формування спеціального фонду Державного бюджету України (п. 5, 6 ст. 11 Закону України від 21 грудня 2016 року «Про Державний бюджет України на 2017 рік»).
Законом України від 20 грудня 2016 року № 1789-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» Бюджетний кодекс України доповнено пунктом 43, згідно з яким в 2017 році (як виняток з пунктів 7 та 8 частини другої статті 29 цього Кодексу) 13,44 % акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального (але не менше обсягу нарахувань у 2016 році акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального) зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування автоматично:
у першому півріччі 2017 року – пропорційно до частки нарахувань за даними декларацій сум акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального за 2016 рік на відповідній території у загальному обсязі таких нарахувань за 2016 рік в цілому по Україні;
у другому півріччі 2017 року – пропорційно до обсягу реалізованого суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального на відповідній території за перше півріччя 2017 року в загальному обсязі такого реалізованого пального в цілому по Україні за перше півріччя 2017 року.
Порядок зарахування цих коштів визначається Кабінетом Міністрів України.
(Лист ДФС України від 08.02.2017 р. № 3080/7/99-99-12-03-03-17)
Джерело: Вісник. Офіційно пр оподатки